Katt såldes av ena ägaren - kan den andra ägaren kräva katten tillbaka?

Hejsan!

Jag och mitt ex hade en gemensam katt som jag sålde efter vi separerade.

Det var endast mitt namn som stod på köpekontraktet. Jag sålde katten då vi inte hade en bra seperation och hon går på olika mediciner då hon inte mår psykiskt bra, jag ansåg att hon inte klarar av att ha hand om en katt ensam. Hon flyttade även tillbaka till sin mor som tidigare hade sagt att hon inte vill ha någon katt i huset.

Nu säger hon att hon vill ha tillbaka katten som är såld. Hon har fått hälften av vad katten köptes för.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Ditt ex har inget anspråk på katten och kan inte få den tillbaka om inte nye ägaren medger detta. Den nye ägaren har köpt katten i god tro (2 § godtrosförvärvslagen) om att du var den rätte ägaren, så om du inte skulle anses vara det, t.ex. för att katten köptes för gemensamt bruk och fortfarande tillhörde er båda, så är köpet ändå fastställt. Hon har fått hälften av pengarna så då har hon inget anspråk mot dig heller. Om katten istället anses vara din för att du stod på köpekontraktet och hon inte har krävt den tillbaka efter separationen och du haft anledning att sälja den, så har hon inte heller något att komma med eftersom det inte är hennes katt.

Hoppas det besvarar din fråga och tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare