Katt blev ihjälbiten av hund. Vems ansvar?

Jag har två utekatter. Grannen har en stor hund bakom stängsel (hundsäker men inte kattsäker).

Katten gick genom stängslet in i huset genom den öppna dörren och blev ihjälbiten.

Vems ansvar? Kan jag kräva något för att det inte händer också med den andra katten?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

En hundägare har ett så kallat strikt ansvar, vilket innebär att hundens ägare ansvarar för all skada som hunden orsakar oberoende på om ägaren själv varit vållande till skadan eller inte. Detta framkommer av 19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter som du hittar https://lagen.nu/2007:1150. Din granne är alltså ansvarig för att hunden bet ihjäl din katt.

Tyvärr finns det inga specifika regler som kan tvinga din granne att agera mot att en liknande händelse sker igen. Det enda jag kan finna är 1 § i ovan nämnda lag som säger att hund- och kattägare ska hålla sina djur under sådan uppsikt att det motverkar skador och olägenheter, dock betvivlar jag att det går att använda sig av den regeln i detta fallet eftersom grannen har säkrat sin trädgård och på så vis hindrar sin hund att ta sig ut. Det blir nog svårt att tvinga på din granne kostnader eller olägenheter för att din katt vill gå in i hans trädgård. Det är nog en kostnad som du själv får ta.

Däremot ligger det nog även i din grannes intresse att din katt inte springer in och blir ihjälbiten, eftersom det kan bli en kostnad för grannen. Därmed är det bästa sättet antagligen att ha en dialog med grannen där ni kommer överens om hur ni ska lösa problemet.

Mikael JonassonRådgivare