Kapitalvinstskatt vid exekutiv försäljning

Hej. Jag sålde min lägenhet via Kronofogden för att jag hade skulder på ung 100,000 Kr. Efter försäljningen fick jag en vinst på 1,640 000 kr. Jag undrar nu om reavinst skatten beräknas på 1,640 000 kr eller vinsten minus mina skulder.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Även vid en exekutiv försäljning förblir skatterätten så att säga densamma; vinstskatten på försäljningen skall alltså betalas precis som vanligt. Jag antar att du menar att vinsten blev 1 640 000 kr när man hade dragit omkostnadsbeloppet (det du betalade för lägenheten plus förbättringsutgifter Inkomstskattelagen) samt kostnader i samband med försäljningen från försäljningsintäkten (se 44 kap. 13-14 §§ Inkomstskattelagen, https://lagen.nu/1999:1229). Det finns däremot ingenting som låter dig dra av betalningen av de c:a 100 000 kr. Då är det också tyvärr på 1 640 000 kr som skatten skall beräknas på, trots att en del av pengarna används för att betala skulder!

Hoppas att du fick svar på din fråga, och annars är det bara att återkomma med en ny fråga eller i kommentarsfältet!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare