Kapitalvinstskatt vid byte av bostadsrätt

Hej, har en fråga angående byte av bostadsrätter. Jag och grannen dörren bredvid vill byta lägenheter. Grannen har en trea och jag en etta. Köpte min lägenhet för 700 000kr för 4år sen och är värd 1,200 000kr idag och grannens lägenhet är värd 1,700 000kr idag, betyder det att jag måste betala vinstskatt på en miljon kr då eller är det 30% på en miljon kr? Har inte riktig koll på det där och vore tacksam för lite hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna som aktualiseras finns i Inkomstskattelagen ("IL").

Kapitalvinstskatt ska erläggas när du avyttrar din bostadsrätt. Med avyttring likställs byte (44:3 IL). Vinsten beräknas som skillnaden mellan ersättningen du får för lägenheten, i detta fall 1 700 000 kr, och anskaffningsutgifter, dvs. det du betalat för lägenheten, 700 000 kr (44:13 IL). Du har således en vinst på 1 000 000 kr. Endast 22/30 av din kapitalvinst är skattepliktig. Här sker en så kallad kvotering av vinsten. Totalt blir din skattepliktiga inkomst 1 000 000 x (22/30) = ca. 733 333. Skattesatsen uppgår till 30% av den skattepliktiga inkomsten vilket resulterar i en skatt på 220 000 kr (46:18 IL).

För att sammanfatta kan man säga att din vinst uppgår till 1 000 000kr men att endast 22/30 av din vinst är skattepliktig. Du betalar alltså 30% skatt på 22/30 av din vinst!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ronny HusseinRådgivare