Kapitalvinstskatt på sommarhus när syskon löser ut varandra

Vår far ska ge bort sommarstugan som gåva, vi är tre barn. Vår bror får lösa ut oss. Huset är värderat till 1 500 000:-. Han ska betala mig och min syster 500 000:- var. Ska vår bror dra av 22% försäljningsskatt? Eller ska han betala oss hela beloppet på 500 000:-?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först kan konstateras att gåvoskatten är avskaffad i Sverige (se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen, IL). I första steget, när er far ger er 1/3 var av sommarstugan, utgår således ingen skatt för någon av er. Sedan sker rent skattemässigt en försäljning då er bror väljer att köpa era 2/3. Han kommer då att äga hela fastigheten.

Skatterättsligt ses detta som två separata försäljningar som du och din syster gör. Ni säljer en del av en fastighet och då utgår skatt, men enbart på den eventuella vinst ni gör vid försäljningen (s k kapitalvinst). Huruvida en vinst uppkommer eller inte beror på hur mycket er far införskaffade motsvarande tredjedel för när han köpte sommarstugan (gåvotagaren övertar givarens s k omkostnadsbelopp, se 44 kap. 21 § IL). På denna eventuella vinst utgår sedan, precis som du skriver, en kapitalvinstskatt på 22 % (egentligen går det till så att 22/30 av vinsten tas upp som kapitalinkomst, och sedan dras 30 % i skatt på den summan, men det motsvarar 22 % i skatt i slutändan, se 45 kap. 33 § och 65 kap. 7 § IL).

Rent praktiskt går det till på så sätt att du och din syster tar upp en eventuell kapitalvinst i deklarationen, vilket ni sedan kommer att få skatta för. Det är alltså inte er bror som ska dra av skatten, utan det sker först i deklarationen påföljande år.

Hoppas du fått svar på din fråga och om du har fler funderingar är du välkommen med en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare