Kapitalvinstskatt och arvsskatt

Min far lämnade efter sig ett hus som har sålts o nu ska vi 7 syskon dela på pengarna.

Måste man skratta på detta.

Det blir nog inte så mycket med begravning. Pappas skulder o mäklaravgift. Men kanske 100000kr var.

Hur mycket skatt ska man i så fall betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tänker dela upp din fråga i två delar. Först kommer jag behandla försäljningen av fastigheten och sedan beskattning vid arv.

Jag tolkar det du skriver som att det är dödsboet som har sålt fastigheten och således inte arvingarna som först fått ärva fastigheten och sedan sålt den. Hör av dig om det är på ett annat sätt. När fastigheten säljs beskattas en eventuell vinst i inkomstslaget kapital. Kapitalvinsten för fastigheter beräknas enligt 44:13 inkomstskattelagen (IL) genom följande formel:

Ersättning för avyttrade tillgången – Utgifterna för avyttringen – Omkostnadsbeloppet = Kapitalvinst

Utgifterna för avyttring är exempelvis mäklarkostnader. Omkostnadsbeloppet utgörs enligt 44:14 IL av utgifter för anskaffning ökad med förbättringsutgifter. För fastigheter tas sedan 22/30 av kapitalvinsten upp till beskattning, enligt 45:33 IL.

Exempelvis:

Ersättningen uppgår till 1 000 000 kr, utgifterna för avyttringen till 50 000 kr och omkostnadsbeloppet är 250 000. Då är kapitalvinsten 1 000 000 – 50 000 – 250 000 = 700 000. 22/30 av 700 000 blir ca 513 000 kronor. 513 000 kronor tas sedan upp till beskattning. Skattesatsen i inkomstlaget kapital är 30% enligt 65:7 IL. 30% av 513 000 är ca 154 000 kronor. Skatten som ska betalas är då 154 000 kronor. Om dödsboet säljer fastigheten är det dödsboet som kommer att betala skatten.

Arvsskatten är numer borttagen i Sverige. Det innebär att den summan du erhåller genom arv inte ska tas upp till beskattning, vilket framgår av 8:2 IL.

Hör av dig om du har fler frågor!

Lawline RådgivareRådgivare