Kapitalvinstskatt efter bosättning utomlands?

Hej

Jag har flyttat till Portugal. Är begränsat skattskyldig i Sverige sedan 1 år. Om jag nu placerar pengar i en svensk aktiedepå och flyttar tillbaks till Sverige om 5 år, kommer då ev. realisationsvinst på dessa aktier att beskattas fullt ut i Sverige, om jag säljer aktierna efter att jag flyttat tillbaks till Sverige? Kommer alltså den värdestegring som skett under tiden jag varit skriven i Portugal att beskattas i Sverige, eller får ngt annat ingångsvärde användas?

Hälsn

Anders

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

För kapitalvinster gäller realisationsprincipen (44:26 inkomstskattelagen). Principen innebär att kapitalvinster tas upp till beskattning det år beskattningsår när de avyttras (försäljning, byte eller liknande, 44:3-4 inkomstskattelagen). Om du flyttar tillbaka till Sverige och blir obegränsat skattskyldig igen kommer således en eventuell kapitalvinst vid försäljning beskattas fullt ut (kapitalskatt 30 % enligt 65:7 inkomstskattelagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare