Kapitalvinstberäkning vid avyttring av fastighet - Omkostnadsbelopp

Hej, Jag har en fastighet med ett marknadsvärde på ca 10 miljoner, senaste taxeringsvärdet är 2.4 miljoner. Funderar på att låta min son och hans sambo få köpa in sig med 25% av marknadsvärdet. Tänkte då göra en tillbyggnad på ca 50 kvm och räknar att kostnaden för tillbygget och renovering går på ca 1.5 miljoner. Hur fungerar med med ev. skatt då ? Jag köpte fastigheten för många årssedan för ca 2 miljoner och har haft en hel del investeringar under dessa år med nybygge av garage, stall, ridbana, bergvärme e t c. Är detta avdragsgillt och i så fall hur många år gäller det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av fastigheter ska betalas 30 % kapitalvinstskatt. Vid försäljning av privatbostäder tas endast 22/30 av vinsten upp till beskattning. Kapitalvinst vid försäljning av näringsfastigheter tas upp till 90 %.

När man räknar ut kapitalvinsten drar man av ett omkostnadsbelopp från den erhållna köpeskillingen. Omkostnadsbeloppet består av anskaffningskostnaderna och vissa förbättringsutgifter. Dessa kan vara dels utgifter för ny- till- och ombyggnad, dels förbättrande reparationer och underhåll. De två sistnämnda utgiftssorterna får endast dras av om de hänför sig till beskattningsåret eller något av de fem föregående beskattningsåren. Gemensamt för alla förbättringsutgifter är att de endast får dras av om de under ett år uppgår till minst 5000 kr. Dessa regler följer av 45 kap. 11 & 12 §§ Inkomstskattelagen.

Utgifterna för den tillbyggnad och renovering du har tänkt att genomföra innan försäljningen är därmed avdragsgilla med hänsyn till både tidsaspekten och beloppet. Utgifterna för de nybyggen du genomförde tidigare är också avdragsgilla under förutsättningen att de översteg 5000kr per år och inte är att anses som reparations- eller underhållsutgifter. I så fall måste de hänföra sig till något av de senaste fem åren.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor kan du gärna vända dig till vår expresstjänst, där du får svar inom 3 dagar! Expresstjänsten hittar du genom den här länken: http://lawline.se/ask_a_question/express

Alexander AhlfontRådgivare