Kapitalvinstberäkning på egenbyggt hus

Hur blir vinstskatten beräknad vid försäljning av ett hus min farfar självbyggde runt 1900?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man gör en kapitalvinstberäkning vid försäljning av en bostad tar man försäljningspriset minus anskaffningsutgiften. När man byggt bostaden själv utgörs anskaffningsutgiften av kostnaderna för tomten och för materialet man använt för att bygga fastigheten. Värdet av eget arbete är inte avdragsgillt! Det som ska visas är att 1) du haft kostnaderna och 2) vilken summa kostnaderna uppgått till. Detta bevisar du genom att uppvisa kvitton, fakturor eller andra handlingar som kan styrka de kostnader som ligger till grund för anskaffningsvärdet. Om anskaffningsvärdet inte är känt kan du i stället använda dig av något som kallas för den presumtiva anskaffningsutgiften. Denna uppgår i allmänhet till 20 % av försäljningspriset eller 40 % av försäljningspriset om du ägt fastigheten i mer än 10 år. I ditt fall är det en mycket gammal fastighet och det är möjligt att den presumtiva anskaffningsutgiften blir ännu större. Min rekommendation till dig är att du vänder dig till Skatteverket så att du får exakta uppgifter om hur du går tillväga i ditt fall. Du hittar kontaktuppgifter här.

Lycka till och hoppas att mitt svar hjälpte dig!

Maria PetterssonRådgivare