FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt12/12/2017

Kapitalvinst vid försäljning av hus

Hej!

Mina föräldrar köpte ett hus 1980 för ca tvåhundratusen kr.

Och nu vill de sälja för ca 3 500 000 kr vilka regler gäller för reavinst om man ej har några omkostnadsbelopp?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att få svar på din fråga används inkomstskattelagen. Enligt 44 kap. 13 § räknas kapitalvinsten (reavinsten) ut genom att ta ersättningen de får (3,5 miljoner kr) minus deras omkostnadsbelopp.

Enligt 44 kap. 14 § är omkostnadsbeloppet anskaffningsutgiften (200 000 kr) plus diverse förbättringsutgifter på huset. Det du menar med att de inte har något omkostnadsbelopp är kanske att de inte har gjort några förbättringar? Ett omkostnadsbelopp har man alltid på grund av anskaffningsutgiften.

Kapitalvinsten räknas alltså ut på följande sätt: 3 500 000 - 200 000=3 300 000 kr. Kapitalvinsten som ska skattas på är alltså 3 300 000 kr.

Det finns dock speciella regler angående beskattning vid försäljning av fastigheter. Man har tillåtelse att göra en kvotering av kapitalvinsten, enligt 45 kap. 33 §. Kvoteringen räknas ut på följande sätt: 22/30 x 3 300 000 (kapitalvinsten)=2 420 000 kr. Kapitalvinsten som ska beskattas är alltså 2 420 000 kr.

Denna vinst kommer att beskattas i inkomstslaget kapital och därför är skattesatsen 30 %.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare