Kapitalvinst vid försäljning av fastighet erhållen genom gåva

Hej, skall sälja en fastighet som jag fått i gåva. priset ca 3,0 milj. mina föräldrar köpte huset 1970 för 390.000:- kronor. hela andra etaget, som var vind, vinterbonades och byggdes om. det var en stor operation men jag har inga handlingar som styrker detta. hur behandla detta vid uträkning av reavinsten ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk skatterätt gäller för gåvor den så kallade kontinuitetsprincipen som återfinns i inkomstskattelagen 44 kap. 21 §. Den innebär att gåvotagaren träder i gåvogivarens skattemässiga situation. Din reavinst beräknas alltså som om dina föräldrar hade sålt huset själva vid den här tidpunkten.

Enligt 44 kap. 13 § beräknas kapitalvinsten som ersättningen för den avyttrade tillgången minskad med både utgifterna för avyttringen (mäklararvode o.d.) och omkostnadsbeloppet. Omkostnadsbeloppet definieras i 44 kap. 14 §. Det består av anskaffningsutgifterna och förbättringsutgifterna. För fastigheter bestäms förbättringsutgifterna av 45 kap. 11-15 §§. Där framgår att förbättrande reparationer och underhåll endast får räknas med i omkostnadsbeloppet fem beskattningsår efter att de utförts och då bara till den del åtgärderna medfört att fastigheten är i bättre skick vid avyttring än vid förvärvet. Utgifter för att bevara fastigheten i sitt ursprungliga skick betraktas av lagstiftaren som levnadskostnader vilka inte är avdragsgilla. Förbättringsutgifter får bara räknas med i omkostnadsbeloppet de år då de sammanlagt har överstigit 5000 kronor.

Dessa utgifter är upp till dig att bevisa att du har haft och utan några bevis i form av kvitton, avtal eller liknande kan det vara svårt att vinna framgång i den frågan. Lyckas du inte bevisa att du haft några förbättringsutgifter beräknas alltså kapitalvinsten som försäljningssumman minskad med anskaffningsutgifterna. 3 000 000 – 390 000 = 2 610 000 kronor.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare