FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt07/08/2017

Kapitalbeskattning beror på eventuell realisationsvinst, skillnaden mellan ersättningen och omkostnadsbeloppet.

Hej

Jag och mitt ex har en villa tillsammans fortfarande. Vi står båda som ägare, alltså 50/50. Min fråga är:

Kan jag mot ersättning av henne, överlåta min del till henne? Och då att hon tar över lån och vid en ev försäljning står för hela vinstbeskattningen? Om detta går, kommer jag ändå att beskattas på nåt sätt?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller din första fråga kan du överlåta din del av villan till ditt ex mot ersättning.

När det gäller din andra fråga, får ni komma överens att hon tar över lån. Angående vinstbeskattningen vid en eventuell försäljning är det ägaren som står för denna: är hon ensam ägare så står hon för hela beskattningen.

Svaret på din tredje fråga beror på huruvida ersättningen du får från ditt ex, dvs både ersättningen och lånen hon tar över, är högre än ditt omkostnadsbelopp, vilket består av dina anskaffnings- + förbättringsutgifter. Med detta menar jag utgifterna som motsvarar din del av fastigheten (har ni haft utgifter för hela fastigheten är din del 50% av dessa). Skillnaden mellan det som du får och det som du betalat utgör din kapitalvinst och du är skattskyldig för denna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare