FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/03/2018

Kan vi ge bort en bostadsrätt till vår son med övertagande av lån och undvika skatt?

Hej!

Vi vill ge bort vår bostadsrätt till vår son värde ca 780.000 och ett lån på 525.000:-.

Kan vi ge bort bostadsrätten i gåva med ett övertagande av lån?

Måste vi eller han skatta för gåvan?

Eller finns det ett bättre sätt att ge bort och slippa skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Regler om skatt i såna här fall hittar ni i inkomstskattelagen (IL).

Ingen skatt för gåvor

Vi har inte längre någon gåvoskatt (IL 8 kap. 2 §). Det betyder att ingen behöver betala skatt för att ta emot till exempel en bostadsrätt som gåva. Det som är viktigt att tänka på är var gränsen för en gåva går och när något juridiskt sett är ett köp eller ett så kallat blandat fång (blandning mellan gåva och försäljning),

Gränsen mellan gåva och försäljning avgörs enligt delningsprincipen

Om er sån tar över lånet på 525 000 kr jämförs det med om han hade betalat er 525 000 kr direkt för bostadsrätten. När man gör på det här sättet men ändå har en så kallad gåvoavsikt, så räknas det då som ett blandat fång (delvis gåva och delvis köp).

Vid ett sånt har blandat fång i förhållande till en bostadsrätt gör Skatteverket en bedömning enligt den så kallade delningsprincipen. Den innebär att när någon egendom har överlåtits till ett vederlag som är lägre än marknadsvärdet och gåvoavsikt fortfarande finns, så utgör mellanskillnaden gåva.

I ert fall är 780 000 kr marknadsvärdet och vederlaget motsvarar 525 000 kr. Det betyder att Skatteverket ser det som att ni delvis har sålt bostadsrätten för 525 000 kr, men att er son delvis har fått bostadsrätten och gåvan motsvarar 255 000 kr.

Skatt för det delade fånget

Som jag redan berättat, så behöver er son inte betala för något han får i gåva. Att han får er bostadsrätt som gåva (delvis) motsvarande 255 000 kr får inte några skattekonsekvenser för någon av er. Däremot kan ni behöva betala skatt på grund av att det också räknas som om ni säljer bostadsrätten för 525 000 kr. Ni betalar bara skatt på vinst ni gör på försäljningen och den räknas ut genom att ta ersättningen ni får och dra av det ni själva köpte den för och eventuella förbättringsutgifter (IL 44 kap. 13-14 §). Ibland är det lite svårt att veta exakt hur man ska räkna ut detta. I så fall finns det ett verktyg på Skatteverkets hemsida här.

Slutliga rekommendationer

Er son behöver inte betala någon skatt för bostadsrätten som han får i gåva. Om er son tar över lånet kommer överlåtelsen av bostadsrätten räknas som ett så kallat blandat fång, en blandning av gåva och köp. Då måste ni räkna ut om ni ska betala skatt på den betalning ni får (motsvarande lånet om 525 000 kr). Ni betalar skatt om ni gjort någon vinst, alltså om lånet är på en större summa än vad ni betalat för bostadsrätten. Hos Skatteverket kan ni få hjälp att räkna på detta. Om ni inte gör någon vinst slipper ni satt också. Det enda sättet för både er och er son att helt säkert slippa skatt är om ni ger honom bostadsrätten som en ren gåva. Detta skulle kräva att han inte tar över lånet och inte ersätter er för den på något annat sätt.

Jag hoppas att ni har fått svar på era frågor. Om inte är ni välkomna att ställa en ny fråga till oss. Har ni fler detaljerade frågor om skatten får det också alltid att höra av sig till Skatteverket och fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare