FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/10/2017

Kan vårdnadshavare neka andra föräldern umgänge med barnet?

Hej! Jag har en fråga angående umgängesrätt? Jag har ensam vårdnad av vår dotter på snart 5 år och fick detta under en vårdnadstvist för några år sedan. Det bestämdes då att pappan fick umgängesrätt med kontaktstöd via familjerätten var annan helg i 4 timmar. Efter beslutet blev klart fullföljde han inte umgänget och familjerätten fick avsluta detta efter en tids frånvaro. Pappan då har ett narkotika- och ett kriminell bakgrund och fick nu sitta i fängelse i somras och därefter blev förflyttat till ett behandlingshem. Han vill nu ha umgänge med vår dotter, efter att nu efter 4 månader blivit frisläppt. Jag har nekat detta då jag är rädd för att det inte är för vår dotters bästa i dagsläget. Kan jag neka umgänge? eller vad kan jag göra som vårdnadshavare i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om barns rätt till umgänge återfinns i 6 kap. föräldrabalken (FB).

Vid alla beslut som rör barns vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap. 2 a § FB. Vid en bedömning av vad som är bäst för barnet ska hänsyn tas till risken för att barnet på något sätt far illa samt barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna.

Eftersom du har ensam vårdnad om din dotter har du en rätt och skyldighet att bestämma vem barnet ska umgås med. Din dotters egna önskemål ska spela in på dina beslut i takt med hennes stigande ålder. Barn har dock rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med, 6 kap. 15 § FB. Båda föräldrarna har ett ansvar för att barnets behov av detta umgänge tillgodoses.

Om du som vårdnadshavare nekar dottern umgänge med sin pappa kan det hända att pappan eller socialnämnden väcker talan om rätt till umgänge, 6 kap. 15 a § FB. Domstolen ska då besluta om din dotter ska ha rätt till umgänge med pappan eller inte. Barnets bästa ska vara avgörande för domstolens beslut.

Jag kan inte med säkerhet säga hur utfallet skulle bli i en eventuell domstolstvist mellan dig och din dotters pappa. Om du nekar umgänge och pappan väcker talan om umgänge i domstol rekommenderar jag dig att anlita ett juridiskt ombud.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare