FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/09/2017

Kan uthyrare av lokal sätta en åldersgräns?

Vad är den juridiska åldern för att få hyra en lokal till exempelvis fest (privatfest)?

Dvs att man hyr från en privatperson. Har hört och varit med om att många kräver antingen 18 år eller 20-25 år som kräv när man hyr. Jag undrar där av om uthyraren själv kan bestämma denna ålder? Finns det belägg i lagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Utgångspunkten är att en privat uthyrare har rätt att välja vem han vill hyra ut till. Detta följer av den s.k. avtalsfriheten som innebär att man får ingå avtal med vem man vill. Personen som han ingår hyresavtal med ska dock vara över 18 år, omyndiga personer kan inte ingå avtal utan sin förmyndares godkännande(9 kap 1 § föräldrabalken).

Mvh

Marcus

Lawline RådgivareRådgivare