FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/02/2015

Kan "stil" spela in i beslut om umgängesrätt?

Hej, jag undrar om man kan ta i från en pappa sitt umgänge med barn bara för att han har piercing och även body modification på armar. Mamman vill ta umgänget ifrån honom men även hon har piercing.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag antar att det rör sig om en situation där bara mamman har vårdnad över barnet, och då är det ju domstolen som beslutar om rätten till umgänge 6 kap. 15 a § Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K6). Det finns inga detaljerade regler för när man skall tillåta umgänge och när man inte skall göra det, utan den enda egentligen ledpunkten i lagen är att man skall ta hänsyn till barnets bästa (6 kap. 2 a § Föräldrabalken). Kort sagt har man som huvudregel att ett barn skall träffa båda sina föräldrar, och det skall mycket till för att det inte skall tillåtas. Det spelar bland annat roll vad barnet vill (beroende på åldern), vilken relationen mellan barnet och föräldern är och naturligtvis hur lämpligt det är att barnet och föräldern umgås (exempelvis kan det vara olämpligt att ett barn umgås med en förälder som tidigare har misshandlat barnet).

Det är inte helt klart vad som kan räknas in, och man tar ju hänsyn till situationens helhet. Det skulle dock vara absurt att vägra umgänge endast på grund av piercing eller liknande. Förälderns utseende eller "stil" kan naturligtvis inte i sig betyda någonting när frågan avgörs. Om det inte finns någon annan anledning att ändra på umgänget, har pappan ingenting att oroa sig för!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare