FrågaARBETSRÄTTSjuk 04/03/2017

Kan SGI:n nollas vid omprövning av Försäkringskassans beslut?

Hej!

Jag undrar, om ens sgi blir nollad under väntetiden vid en omprövning av ett FK-beslut om sjukpenning får man tillbaka sin sgi om man får rätt i omprövningen?

Sedan undrar jag om ersättningsnivån vid en eventuell sjukersättning påverkas vid en nollning av sgi?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

SGI-skydd under utredningstiden - men inte vid omprövning

Du kan normalt inte påverka Försäkringskassans utredningstid. SGI sänks därför inte under den tiden, så länge du inte påverkat hur lång tid det tagit. Din SGI är alltså skyddad fram till dess att Försäkringskassan fattat ett första slutgiltigt beslut. Direkt efter beslutet måste du alltså vidta åtgärd för att skydda din SGI annars förlorar du den, till exempel anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Detta gäller även om du väljer att ompröva beslutet.

Din SGI kan alltså nollas under omprövningen om du inte gör något för att skapa SGI-skydd. (Se gärna Försäkringskassan vägledning om SGI, s. 229 och 230 - här)

Du får förmodligen inte din SGI tillbaka, även om du skulle få rätt i omprövningen. Detta eftersom du inte har uppfyllt kraven för att skydda din SGI - har nollningen skett på korrekta grunder så gäller den.

Nollning av SGI innebär att ingen sjukpenning kan ges

Sjukpenningen grundar sig på din SGI. På normalnivån är den ca 80 % av din SGI och på fortsättningsnivån ca 75 %. Om din SGI är nollad kan du alltså inte få någon sjukpenning. (se 28 kap 7 § socialförsäkringsbalken).

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig igen eller att boka tid med Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare