Kan semesterersättning för flera år utbetalas vid utgången av anställningsavtal?

Hej!

Jag har jobbat extra i ca 3 år, på mina anställningsavtal så står det att semesterersättningen inte ska betalas ut med lönen varje månad. Måste semesterersättningen betalas ut varje år eller kan det vara så att jag får all min semesterersättning, för alla mina 3 år, när jag säger upp mitt anställningsavtal?`

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Syftet med semesterförmåner är att ge arbetstagaren chansen att "ladda sina batterier" och att ge denne tid och möjlighet att göra annat såsom olika sidointressen.

Bestämmelser om semesterförmåner regleras i semesterlagen och genom kollektivavtal. Semesterledigheten omfattar 25 dagar (§4 semesterlagen) och kan vara betald eller obetald beroende på hur mycket arbetstagaren har arbetat under året. Det framgår av frågan att du "endast" har arbetat extra vilket får mig att anta att full semesterlön på 25 dagar inte kan tas ut, jfr. §7. Ersättning för semesterledighet betalas inte ut månadsvis under alla årets månader, den betalas i samband med ledigheten (§26) och benämns "semesterlön". Du måste med hjälp av §7 räkna ut om en rätt till semesterlön föreligger eller inte.

Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning (28§). Detta betyder att du senast en månad efter anställningens upphörande (§30) har rätt till semesterersättning om du hade motsvarande rätt till semesterlön.

Semesterlagen är inte tvingande vilket innebär att delar av lagen kan avtalas bort (§2a). Bestämmelserna i §26 och §30 om semesterersättning är semi-dispositiva vilket innebär att de genom kollektivavtal kan avtalas bort. Man måste för att besvara frågor angående semesterersättning ha tillgång till gällande kollektivavtal.

Behöver du vidare hjälp är du välkommen att kontakta oss på 08-533 300 4 eller maila oss på info@lawline.se

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare