Kan sambos hus utmätas för andre sambons skulder?

hej,

min sambo köpte hus, men det är bara hans. han står på köpeavtalet och lagfart, lån och betalat allt själv och betalar själv på all lån och all räkning som är förknippat med huset (el , hyra, sophämtning, vatten osv). ALLT ÄR ALLTSÅ I HANS NAMN. JAG VILL INTE HA NÅGOT MED HUSET ATT GÖRA. HAN HAR BETALAT HUSET FÖR SINA PENGAR, OCH REDAN FRÅN BÖRJAN, LÅNGT INNAN VI ENS TÄNKTE PÅ ATT FLYTTA IHOP KOM VI ÖVERENS OM DETTA.

Vi vill skapa ett sakrättsligt skydd för honom så att huset ALDRIG blir föremål för utmätning. Vi har även upprättat ett samboavtal, där det framkommer att huset och ett antal andra saker är undantagna från sambolagen.

Är detta tillräckligt eller kan huset ändå bli föremål för utmätning för mina skulder?? Behöver han upprätta något mer avtal som ger honom sakrättsligt skydd??

För om det finns risk för det så kommer jag absolut inte fortsätta bo här. jag flyttar ut. jag har nämligen en lgh (hyresrätt) som jag inte sagt upp, utan har kvar, (hyreslägenheten har jag kvar, ifall det inte skulle funka mellan oss). Vi har även ett barn ihop. MEN jag vill inte förstöra hans liv bara för att jag har skulder.

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lös egendom

Beträffande utmätning regeras detta i utsökningsbalken (UB). I 4 kap. 17 § stadgas som huvudregel att lös egendom (allt som går att flytta på i ett hus, pengar, osv.) får utmätas, i det fall det framgår att egendomen tillhör gäldenären (den som ska utmätas). I 19 §, samma lag, finns en speciell bestämmelse som gäller för makar och sambor. I bestämmelsen stadgas att den betalningsskyldige presumeras (antas vara) vara ägare till lös egendom som samborna har i sin gemensamma besittning, om det inte görs sannolikt att egendomen tillhör den andra sambon eller någon annan. Detta innebär att man för sambor antar att allt som finns i exempelvis sambornas gemensamma bostad, och som inte kan bevisas tillhöra någon annan, tillhör den betalningsskyldige och kan således utmätas för dennes skuld.

För den icke-betalningsskyldige sambon gäller det därför att kunna visa att denne är ägare till
egendom som inte bör utmätas. Kan man visa kvitto på att man köpt någonting gäller detta som fullgod bevisning. Att man äger en del av någonting i hemmet tillsammans med den andre sambon, genom att man till exempel betalat hälften, talar detta också för att saken inte bör utmätas, om man kan visa ett kontoutdrag på beloppet eller ett kvitto.

Problemet med just samboavtal är att ett sådant avtal egentligen inte säger någonting om vem som har betalt för egendomen och uppnått så kallat "sakrättsligt skydd" för den. Att uppnå sakrättsligt skydd för egendom innebär nämligen att egendomen skyddas mot den betalningsskyldiges borgenärer (de som ska motta betalningen) och att egendomen därför inte får utmätas. För att uppnå sakrättsligt skydd kan det alltså behövas mer bevisning än ett samboavtal, eftersom ett sådant avtal annars skulle vara enkelt att ta till för att kringgå en utmätning. Det krävs sålunda kvitto eller kontoutdrag på inköpt egendom.

Huset

Huset anses inte vara lös egendom. Hus på mark (fastighet) är istället fast egendom och kan inte utmätas. Oavsett om du bor i huset kan det alltså inte utmätas för dina skulder. Detta förutsätter dock att huset inte står på ofri grund, utan istället måste din sambo äga inte bara huset utan även marken det står på. Detta är vanligast förekommande. Skulle huset stå på ofri grund (någon annan äger marken men man äger själv huset) anses hsuet vara lös egendom och kan utmätas.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare