FrågaFAMILJERÄTTAdoption08/03/2017

Kan sambos adoptera?

Hej, min äldsta son fyller 18 i år och vill bli adopterad av min sambo som varit hans far under hela hans uppväxt. Kan min sambo adoptera honom fast vi inte är gifta? Vi har två gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen rätt för sambor att gemensamt adoptera som det finns för makar enligt 4:3 FB, vilket framgår av 4:4 FB. Om din sambo skulle adoptera din son skulle det, rent juridiskt, innebära att du avsäger dig föräldraskapet till ditt barn. Ditt juridiska föräldraskap skulle släckas ut trots att du är biologisk förälder. Detta på grund av att ni inte får adoptera gemensamt.

Då jag utgår från att du inte vill förlora varken vårdnaden eller föräldraskapet är detta inte att rekommendera och i dagsläget finns alltså tyvärr ingen möjlighet för sambor att adoptera gemensamt.

Hoppas det var svar på din fråga,

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare