Kan sambons tillgångar räknas med vid en skuldsanering?

Hej,

Min sambo har fått igenom sin skuldsanering som hon ådragit sig i sitt tidigare förhållande då hon hade en enskild firma som gick i konkurs och lämnade stora skulder. Vi har bott ihop i 3,5 år nu och hon har kämpat sig tillbaks & fått fast jobb & har en 100% tjänst numera. Därmed påbörjades den skuldsanering hon har sökt under en längre tid. Jag har inga skulder & lånet på huset som jag köpt står i mitt namn eftersom jag hade alla pengar till insats när jag sålde min lgh med en bra vinst. Alla möbler vi handlat till huset har jag betalat eftersom jag fick en bra vinst men dessa är köpta begagnade via blocket, loppisar osv eftersom vi gillar denna typen av möbler. Kvitton existerar inte här direkt även om vi har skrivit upp det mesta jag köpte på papper för att vi skulle ha lite koll på vart pengarna gick & till vad.

Har 3st frågor nu: Om jag skulle gå & vinna på en trisslott tex summan 100.000:- eller upp till 1 miljon , skulle detta påverka min sambos pågående skuldsanering?

Om jag får ett arv där både pengar samt sommarstuga & dyl ingår så räknas ju detta som ägodelar med stort värde, hur påverkas detta medans min sambo skuldsanerar? Kan jag bli "tvingad" att sälja dessa eller på något sätt bli utmätt av KRF då?

Kan dom möbler jag köpt bli utmätta av KRF även fast vi är överens att det var jag som köpte dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vinst på en trisslott, arv och möbler:
Skulle du vinna på en trisslott eller få ett arv kommer detta alltså inte räknas med i din sambos skuldsanering eller påverka denna då det är dina tillgångar. Du kan alltså inte tvingas sälja ett hus du har fått genom ett arv eller tvingas ge bort det genom en utmätning. Utmätning kan inte heller ske för möbler som är dina om det är en utmätning som sker gällande din sambos egendom. Det som är viktigt är dock att kolla om det är så att det räknas som samboegendom. Då kan viss egendom räknas som din sambos och genom det vara med vid en eventuell utmätning.

Allmänt om skuldsanering:
Vid ett skuldsaneringsbeslut väger man in den gemensamma bilden av din och din sambos ekonomi. Detta är ett verktyg man använder för att kolla på vilka kostnader den som ska söka skuldsanering har för tillexempel hemmet och levnadskostnader. Däremot ska dina tillgångar inte ses som tillgångar i din sambos skuldsanering.

Samboegendom:
Samboegendom kan möbler bli även om den ena sambon har köpt dom men det är tänkt att vara gemensamma möbler under sambotiden. Detta är trots att man är överens om att den ena har köpt dom. Dessa ska ändå ingå vid en eventuell separation. Om det är gemensamma möbler som den ena sambon vill ha som enskild egendom får detta skrivas in i ett samboavtal. Dock är det viktigt att tänka på att detta inte får göras enbart för att ta bort egendomar från en utmätning.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare