Kan sambo tvinga fram försäljning av gemensam bostad?

Hej, Jag köpte nyligen en bostadsrätt med min flickvän. Vi har nu gjort slut. Vi fick hjälp av mina föräldrar för att slutföra köpet. Min farsa äger 90% av bostadsrätten, Jag äger 5% och mitt ex äger 5%. Måste nämnas att mitt ex inte har betalat någonting för lägenheten. Vi har bestämt att vi inte kan bo tillsammans. Nu har hon en annan lägenhet. Jag vill bo kvar på den nyligen köpta bostadsrätten men mitt ex vill tvinga mig att sälja den. Min fråga är, kan hon kräva att jag säljer lägenheten? Jag har erbjudit lägenheten till henne men hon vill/kan inte ta emot den av ekonomiska skäl. frågan är, kan hon tvinga mig att sälja den bara för att hon själv inte kan/vill bo där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Om du och din sambo har förvärvat lägenheten för att använda den tillsammans så är lägenheten att anse som samboegendom, 3 § sambolagen. Då du och din flickvän köpte bostadsrätten tillsammans antar jag att syftet var att ni skulle använda lägenheten tillsammans. Det som utgör samboegendom ska delas mellan samborna i en bodelning efter avslutat förhållande.

Då din pappa är ägare till 90 % av bostaden så är det ju i praktiken inte ni som har köpt hela bostaden utan ni är enbart ägare till 10 % tillsammans. Så det bör enbart vara dessa 10 % som kommer att ingå i en bodelning i anledning av att ert samboförhållande har upphört. Det spelar ingen roll vem som har betalt för lägenheten, utan enbart syftet med förvärvet betraktas för att avgöra om bostaden är att anse som samboegendom eller ej. Det är av vikt att det är din pappa som står som ägare, om du enbart har lånat från honom så är det du som anses ha införskaffat lägenheten och då ska värdet för hela lägenheten ingå i en bodelning mellan dig och din före detta sambo. Dock får man göra avräkning för de skulder man har tillhörande samboegendomen, så i praktiken blir utgången inte så annorlunda även om du lånat pengar från din pappa. En bodelning kommer bara att ske om någon av er ber om detta, 8§ sambolagen. Om ingen begäran framställs så behåller vardera part sin egendom.

Du kan ha rätt till att överta även din före detta sambos del av bostaden i en bodelning om det anses skäligt i förhållande till omständigheterna, 16§ sambolagen. Det är svårt att avgöra vad som menas med skäligt, dels nämns att den andra parten bör ha annan egendom utöver den som övertas, dels nämns att om bostad har en stark släktanknytning kan den ofta övertas. Det är svårt att uttala om huruvida du har rätt att ta över bostaden. Möjligen talar det faktum att din pappa äger en stor del av bostaden för ett övertagande, även det faktum att det rör sig om relativt låga värden, enbart 5 % av det totala värdet kan tala för detta. Om du tar över bostanden måste du lösa ut din sambo med pengar eller annan samboegendom till samma värde som hennes del av lägenheten, 17§ sambolagen.

I ett samboförhållande så ska sambolagen i första hand ses till, kan inte den tillämpas så kan andra lagar reglera förhållandet mellan er. Då du, din före detta sambo och din pappa äger lägenheten tillsammans så skulle jag anse att den är att se som samägd, 1§ lag om samäganderätt. Det finns en möjlighet för varje delägare till lägenheten att kräva att det som ägs tillsammans säljs om ni inte har avtalat annat. Din före detta sambo måste då vända sig till domstol med en ansökan om detta och lägenheten kommer att säljas på en offentlig aktion, 6§ lag om samäganderätt. Om synnerliga skäl föreligger kan en försäljning dock ges anstånd. Möjligen att en offentlig aktion kan undvikas om du erbjuder dig att köpa ut hennes 5 % av lägenheten, men det är osäkert. Säljs lägenheten så har du och din pappa en möjlighet att köpa lägenheten på aktionen, men det är svårt att veta till vilket pris lägenheten kommer att säljas för.

För mer information se lag om samäganderätt https://lagen.nu/1904:48_s.1 och sambolagen https://lagen.nu/2003:376.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare