FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/08/2017

Kan sambo adoptera den andra sambons barn?

Hej. Jag har en dotter på 6år som jag har ensam vårdnad om. Min sambo (ej gifta) sedan 4 år tillbaka vill adoptera henne. Den biologiska fadern finns inte med i bilden sedan ca 5 år tillbaka.

Hur går vi tillväga för en adoption?

Måste vi vara gifta? Hur länge i så fall?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoption regleras i 4 kap. föräldrabalken (FB).

En make får med den andra makens samtycke adoptera den andra makens barn (4:3 FB). Detta gäller dock enbart för makar, då endast makar kan adoptera gemensamt (4:4 FB). Vid en adoption klipps alla band till de biologiska föräldrarna, men ett undantag från detta görs när den ena maken adopterar den andra makens barn, då ska barnet ses som makarnas gemensamma barn (4:8 FB).

Alltså innebär detta att om din sambo skulle adoptera din dotter skulle det leda till att han ses som förälder och i juridisk mening klipps alla band till de biologiska föräldrarna. Detta skulle innebära att du skulle förlora din rättsliga ställning som förälder, eftersom att sambor inte får adoptera gemensamt. För att detta inte ska hända måste ni alltså gifta er först och sedan kan din sambo adoptera din dotter och då kommer ni båda att ses som förälder och din dotter som ert gemensamma barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare