Kan säljaren kräva att konsumenten ska stå för returfrakten enligt distansavtalslagen?

Hej,

Jag beställde hem ett skal från Fyndiq, till min Macbook air. Tyvärr motsvarade produkten ej min förväntan utifrån infon som fanns på produktsiden. Skalet är alldeles för tungt, då macen viks bakåt eller framåt om skärmen ej har en 90 graders vinkel.

Jag vill ha mina pengar tillbaka. Kan säljaren kräva returfrakt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis, eftersom du beställt via internet blir distansavtalslagen aktuell. Av 2 kap.13 § distansavtalslagen följer att om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om näringsidkaren har gått med på att stå för kostnaden för återsändande av varan eller inte har gett konsumenten information enligt 2 kap. 2 § första stycket 10 på det sätt som anges i 2 kap. 3 § eller 2 kap. 5 §, ska kostnaden bäras av näringsidkaren.

Sammanfattningsvis innebär ovanstående att näringsidkaren kan kräva att du betalar returfrakten, förutsatt att näringsidkaren innan avtalets ingående tydligt har informerat dig om att du som konsument ska stå för eventuell returfrakt. Om du vill utöva din ångerrätt, och således få pengarna du erlagt för varan tillbaka, glöm då inte att detta måste göras genom att sända ett meddelande till näringsidkaren senast 14 dagar efter det att du fått varan i besittning (se härom, 2 kap. 10 § och 2 kap. 12 §).

Slutligen, notera att ångerrätten inte gäller för avtal utanför affärslokaler, om det pris som konsumenten sammanlagt ska betala understiger 400 kronor, detta enligt 2 kap. 1 § 3 st.

Distansavtalslagen återfinns här!

Hoppas du fick klarhet i din fråga!

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare