Kan säljaren bli bunden av en annonssidas regler gällande maxpris?

Köp å sälj sida på Facebook. Där max priset är 5000kr. Står i regler osv. Om någon lägger ut sin vara å vill ha mer betalt för den exempel 15000kr. Hur blir det då. Eftersom den säljande personen har god tagit reglerna om hur annonsen ska vara och vilka regler det finns. Vad händer när någon/ några bjuder max priset som är tillåtet. Är intresserad av vad lagen säger då säljaren har gått med på sidans " avtal"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Avtalet som säljaren i det här fallet ingår med Facebooksidan gäller mellan sidan och säljaren. Då säljaren tydligt har gått ut med att varan säljs för 15’000kr så kan inte en köpare binda hen vid ett pris á 5’000kr, för att priset ska bli 5’000kr så krävs det att säljaren accepterar köparens anbud (Avtalslagen 1§ och 6§).

Det är upp till Facebooksidan att se till att dess regler följs, det säljaren riskerar när hen lägger ut varan för mer än det tillåtna beloppet är troligtvis att annonsen tas bort.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Måns LundvallRådgivare