FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/08/2014

Kan säljare av aktiebolag kvarhålla inventarier som tillhör bolaget?

Tidigare ägare av ett aktiebolag har efter dom sålt sina aktier till nuvarande ägare vägrat återlämna inventarier som ägs av aktiebolaget. Tidigare ägare hävdar att inventarierna skulle ha begärts åter i samband med att de sålt aktierna vilket ej gjordes. Vad är brottsrubriceringen samt hur ska aktiebolaget gå tillväga för att återfå det av aktiebolagets inventarier?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag förstår din fråga som följer:

1. Har den tidigare ägaren av aktiebolaget rätt att kvarhålla inventarier som ägs av aktiebolaget?

2. Är detta kriminaliserat och i så fall under vilken rubricering?

3. Hur ska aktiebolaget gå till väga för att få tillbaka sina inventarier.

1. Eftersom inventarierna ägs av aktiebolaget så är det upp till aktiebolaget att göra vad det vill med inventarierna. Under förutsättning att det inte finns något avtal som ger den förre ägaren rätt att behålla nyttjanderätten till inventarierna så ska dessa återlämnas till aktiebolaget. Säljarens påstående att ett anspråk på inventarierna skulle gjorts i samband med överlåtelsen av aktierna är således felaktigt.

2. Ja detta är kriminaliserat, brottsrubriceringen är egenmäktigt förfarande enligt 8:8 Brottsbalken.

3. Det lämpligaste tillvägagångssättet är att begära särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten. Du kan läsa mer om hur du gör en sådan ansökan här.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar,

Robert LindströmRådgivare