Kan privatperson yrka varumärkesintrång?

Hej , Skriver gällande varumärkeslagen 1210:1877 , Vad är det som gäller , gäller lagen enbart privatpersoner som köper saker sims imellan eller gällen den även företag som säljer priatkopierade kläder / klockar / m.m..

Om företag kan jag anmäla dem för dom märke dom säljer till polisen eller var skall jag vända mig i sådan anmälan för jag tycker att det är helt käpp rätt och helskotta att sälja piratkopierade klockor om någon har en klocka för 40000 på sig. Exempelvis casio... Det känns som ett hån om ni förstår hur jag menar...när klockan i butik kostar 300-500kr/st. Nått måste göras !

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Varumärkeslagen syftar främst till att skydda rättighetsinnehavarna t.ex. ett företag som har registrerat ett varumärke och på så sätt fått en ensamrätt att använda varumärket kommersiellt. Det är därför vanligtvis rättighetsinnehavaren som stämmer de som säljer piratkopierade varor eller anmäler dem. Det finns dock inget hinder för dig att lämna in en anmälan om du misstänker att ett brott har begåtts.

För att en åklagare ska driva fallet krävs att det föreligger särskilda skäl ur samhällssynpunkt. I praktiken tror jag därför att det ska röra sig om en mycket omfattande brottslig verksamhet för att en förundersökning ska inledas på grund av en anmälan som kommer från en utomstående.

Men som sagt, om du misstänker att ett brott har begåtts kan du alltid polisanmäla detta.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare