Kan privatperson enligt engelsk rätt kräva ränta efter tio år?

Hej, Frågan gäller i huvudsak lagstiftning i England, Kan en privatperson kräva ränta på pengar som lånats ut inom familjen utan att något avtal upprättats att ränta skall betalas ? Skulden är dessutom betald för 10 år sedan. Nu i en arvstvist vill 2 bröder få ut ränta av den 3:e brodern, för att han fick hjälp för 10-15 år sedan. Har de 2 bröderna någon juridisk rätt att kräva detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Limitation Act (1980) section 5, kan ett anspråk om lån inte göras gällande om det gått mer än sex år från den tidpunkt då skulden uppstod. Om långivaren formellt (d.v.s. skriftligt och undertecknat) påmint låntagaren om skulden inom sex år, börjar sexårsperioden om igen (preskriptionsavbrott i svensk lag). Har detta inte skett och mer än sex år har löpt är det inte möjligt att kräva låntagaren på skulden.

Eftersom det var 10 år sedan skulden betalades av, var det senast 10 år sedan den senaste räntekostnaden kunde uppkomma. Om de två bröderna inte uppfyllt formkraven för preskriptionsavbrott sex år från det att skulden (räntan) uppkom, eller senaste preskriptionsavbrottet skedde, kan de två bröderna inte göra gällande sina krav mot den tredje brodern.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare