Kan pengar vara enskild egendom?

Jag har ett konto med pengar som är orört sen många år tillbaka. Pengarna är mina. När jag gifte mig frågade jag om man kunde skriva äktenskapsförord på detta men fick till svar att det var krångligt när det var just pengar. (svårt att följa tror jag de sa). Men som sagt, jag rör dem inte. Bara jag har uppgifterna till kontot. Jag känner nu ett behov av att fråga er, är det verkligen krångligt och svårt? Om jag vill göra det trots allt, hur gör jag då?

Vill säkerhetsställa att de verkligen tillfaller mig vid en eventuell skiljsmässa.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det går absolut att skiva avtal om att göra egendom enskild genom äktenskapsförord även beträffande pengar. Pengar, till skillnad från "vanlig egendom" som exempelvis möbler eller fordon, anses dock vara av en mer komplicerad kategori egendom. Detta eftersom en summa pengar är utbytbar mot en motsvarande summa pengar och det kan vara svårt att bedöma identiteten hos en viss summa pengar.

Poängen med detta är att pengarna måste hållas avskilda på ett sätt som medför att pengarna kan sägas "behålla sin identitet". I och med att du redan håller dessa pengar avskilda på ett separat konto så är min bedömning att ett avtal om detta inte vore särskilt svårt att anordna. Hör av dig till din bank om du behöver ytterligare uppgifter om hur dina pengar hålls avskilda så detta kan preciseras i förordet.

Äktenskapsförord är ett slags skriftligt avtal som måste undertecknas av er båda och lämnas in till Skatteverket för registrering. Förordet blir gällande först efter ni registrerat det hos Skatteverket.

Reglerna om äktenskapsförord finner du https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1

Robin HenningsonRådgivare