FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/10/2016

Kan parkeringsvakter anmälas för tjänstefel?

Går det att anmäla ett parkeringsbolag för tjänstefel?Och i så fall hur?Tänkte att det kanske kunde vara en

väg att komma åt deras "maktmissbruk"

Tacksam för svar

Håkan Nilsson

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Tjänstefel är ett brott som regleras i 20 kap. 1 § brottsbalken. För att kunna hållas ansvarig för tjänstefel gäller att man "åsidosätter vad som gäller för uppgiften" vid myndighetsutövning. När en parkeringsvakt bevakar parkering på privat mark utövas inte myndighetsutövning, eftersom detta grundar sig på avtal. Om det däremot handlar om allmän mark är det fråga om myndighetsutövning (se HFD:s dom 2015:57).

Det går inte att hålla ett bolag ansvarigt för tjänstefel. Däremot kan parkeringsvakter utöva myndighetsutövning när de fattar beslut om parkeringsanmärkningar på allmän mark, det innebär att en parkeringsvakt kan göra sig skyldig till tjänstefel i dessa fall. Kravet är dock att parkeringsvakten har åsidosatt vad som gäller för uppgiften, och att detta skett uppsåtligen eller genom oaktsamhet.

En anmälan om tjänstefel gör man hos polisen.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Mvh

Rebecca AxelssonRådgivare