Kan pappa göra mig arvslös?

Hej, jag är ett så kallat särkullsbarn och min pappa gick bort i slutet på december 2017, jag har nu fått ett papper från den firma som skall ha hand om bouppteckningen. Det kom även med ett inbördestestamente där det står att om min pappa avlider först så skall all hans egendom tillfalla hans fru med fri förfoganderätt, sen när frun går bort så skall deras 2 gemensamma söner ärva henne.

Min fråga är då om detta testamente som är skrivet 2015 kan göra mig helt arvlös då i princip min pappa skrivit över allt han haft på frun.

Det står även att jag skall godkänna detta testamente med undantag av min rätt till laglott.

godkänner jag då att min pappa inte äger hus mm längre så min så kallade laglott är endast ett tomt konto .

jag vill såklart att hans fru skall sitta kvar i sitt bo, men min pappas del är väl min lagliga rätt ?

hur tolkar man detta ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan din pappa göra dig arvslös?
Reglerna om arv kan du hitta i ärvdabalken, ÄB. I 2 kap. 1 § ÄB finns reglerna om barns arvsrätt. I den paragrafen kan man då utläsa att arvlåtarens barn är de närmaste arvingarna, vilket innebär att det är barnen som ärver i första hand. Det finns dock ett undantag i 3 kap. 1 § ÄB som gäller om man är gift. Denna paragrafen säger då att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken istället. Vilket innebär att den efterlevande maken är den som ärver före gemensamma barn. Dock säger även paragrafen att om den som dör har ett särkullbarn, som alltså inte är gemensamt, har det barnet rätt att få ut sitt arv direkt.

I 7 kap. 1 § finns regeln om laglott. Denna regeln säger då att halva arvslotten är laglotten. Din pappa kan alltså inskränka rätten till arv med ett testamente, men inte så det inskränker laglotten, den har du alltid rätt till.

Eftersom ni är 3 barn, blir arvslotten av din pappas kvarlåtenskap 1/3 per barn. Halva arvslotten är då alltså 1/6. Detta innebär att 1/6 av den totala kvarlåtenskapen som din pappa lämnade ska tillfalla dig i laglott. Din laglott kan alltså inte vara bestämt till ett tomt konto, utan du ska ha rätt till en viss kvotdel av det totala värdet på egendomen som din pappa lämnade när han dog. Observera att för att du ska få ut din laglott måste du påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB. Eftersom du är särkullbarn har du rätt att få ut din laglott direkt enligt bestämmelserna och du kan därför påkalla jämkning av testamentet.

Sammanfattningsvis kan din pappa inte göra dig arvslös och inte heller lämna "laglott" som är ett tomt konto. För att få ut din laglott, som ska vara en viss bestämd kvotdel av all hans kvarlåtenskap måste du påkalla jämkning av testamentet. Om jag förstått situationen rätt så är ni 3 barn som delar på hans kvarlåtenskap, vilket innebär att laglotten i denna situationen blir 1/6. Det ska då räknas ut värdet på all den egendom han lämnade när han dog, och du har då rätt till 1/6 av värdet på den egendomen. Din laglott ska alltså inte vara ett tomt konto, utan en bestämd kvotdel av kvarlåtenskapen.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare