Kan pappa genom ett personligt testamente låta mig ärva hela hans del i stugan? Så att jag blir ensam ägare?

Jag äger ett fritidshus ihop med min far. 50/50 ägande.

Jag har däremot 4 syskon. ( dom har ingen del i huset) Min fråga är:

Kan pappa genom ett personligt testamente låta mig ärva hela hans del i stugan? Så att jag blir ensam ägare? Jag kommer inte ha råd att köpa ut alla syskon och det blir då tvunget att säljas.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). Generellt kan sägas att man i första hand själv ska ordna med sin kvarlåtenskap genom testamente, och att ÄB blir tillämplig först om man inte har gjort det. Det finns emellertid vissa regler i ÄB som är tvingande och sätter ramarna för vad man kan testamentera bort – bland annat rörande bröstarvingar.

Finns det inget testamente så kommer ni ärva din pappa med lika lott, det vill säga en femtedel var (2 kap. 1 § ÄB), detta kallas i juridiska termer för arvslott. Hälften av arvslotten kallas för laglott. Laglotten har man en legal rätt att få, oavsett vad den avlidne kan ha förordnat om i testamente, men man har ingen rätt att få hela arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Din far kan testamentera sin andel i huset till dig – förutsatt att det inte kränker någon av dina syskons laglotter. Låt säga att kvarlåtenskapen efter din far blir 500 000 kr. Då har ni barn en arvslott om 500 000 kr/5 barn, alltså 100 000 kr. Laglotten är då 100 000 kr/2, alltså 50 000 kr. När dina syskon har fått sina laglotter (4 * 50 000 kr) om 200 000 kr så återstår 300 000 kr (500 000 kr – 200 000 kr). Dessa kan han testamentera bort till dig (kallas i juridiska termer för den disponibla kvoten). Frågan som ni behöver ställa er är således om värdet av andelen i huset skulle kränka dina syskons laglotter.

Sen så ska jag också anföra att det rent principiellt inte är olagligt att testamentera bort en större del än den disponibla kvoten till dig. Gör han det och något av dina syskon begär jämkning så har de dock rätt att få sin laglott – även om det betyder att ni måste sälja huset. Jämkning är dock någonting som de måste begära (sker inte automatiskt), och de måste begära den senast 6 månader från bouppteckningen (7 kap. 3 § ÄB). Begär de ingen jämkning inom denna tid så blir andelen ändå din.

Om ni vill ha hjälp att upprätta er av ett testamente så kan ni använda er av vår avtalstjänst, den hittar du här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar.

Josefin TjernellRådgivare