FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga31/12/2017

Kan någon hämta min dotter hemifrån mot min vilja, och kan min dotter bli skyldig att betala för ett gymbesök?

Hej

Min 12 åriga dotter blev hämtad till ett förhör/ samtal nära hemmet utan min vetskap. Dottern följde med en vän som skulle träna till ett gym. Dottern satt i allrummet och väntade tills vännens träningspass skulle sluta. Dottern samtalade med en andra vän i sin mobil och stämde träff nere vid gymmet. Vännen var klar med sitt träningspass och gick. Dottern satt kvar och inväntade den andre vännen som blev lite sen. Dottern och den andra vännen samtalade en stund inne på gymmet och lämnade gymmet strax efter. Ägaren till Gymmet kräver nu en ersättning på 250 krför att dottern vart inne på gymmet utan behörighet? ( första gången dottern varit med en vän på ett gym )

Har ägaren rätt till sitt krav om en ersättning för att dottern varit med inne i allrummet?

Hade ägaren rätt att bara hämta upp min dotter och köra ner henne till gymmet och hålla förhör/ samtal utan mitt godkännande eller medgivande. Ägaren visste dessutom att jag inte var hemma.

Mvh

Ann-christine Scheffel

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som jag ser det är det egentligen två rättsliga frågor som aktualiseras i ditt fall.

Dels är frågan om din dotter är betalningsskyldig, och dels är frågan om ägaren fick lov att hämta din dotter, köra henne till gymmet och fråga ut henne.

På den första frågan är svaret med största sannolikhet att din dotter inte är betalningsskyldig.

Om det är så att gymägaren menar att hon gjort ett gymbesök som de brukar ta betalt för så kan ni bestrida betalningskravet, eftersom hon inte kan ha ingått något bindande avtal om detta.Anledningen till det är att hon är under 18 år gammal, och därför inte kan ingå rättsligt bindande avtal utan ditt medgivande. (9 kap. 1 § föräldrabalken)

Om det dessutom är som ni säger att hon inte ens utnyttjat gymmet så kan ni även ange det som ett skäl till att bestrida betalningskravet, men det bedömer jag är ett lite mer osäkert argument.

På den andra frågan är svaret att han inte får göra det. Tvärtom finns det en möjlighet att han gjort sig skyldig till ett brott genom sitt handlande. För att vara säker skulle jag behöva ha mer information om vad som hänt.

Det brott som ägaren kan ha gjort sig skyldig till skulle, beroende på vad som skett, kunna vara antingen "olaga frihetsberövande" eller "egenmäktighet med barn". Det är också möjligt att ägaren inte har gjort sig skyldig till brott, beroende på vad som egentligen hänt.

Det ni kan göra åt det är att kontakta polisen som kan informera om brotten och de kan hjälpa er upprätta en polisanmälan om ni anser att det är aktuellt efter att ha talat med polisen.

Sammanfattning:

Ni kan bestrida betalningskravet med hänvisning till att din dotter är 12 år gammal och således inte kan ingå bindande avtal om gymbesök.

Det är inte tillåtet att hämta barn utan vårdnadshavarens vetskap och fråga ut dem i gymmet. Tvärtom skulle det kunna innebära ett brott. Jag rekommenderar er att kontakta polisen om ni vill gå vidare med det.

Jag hoppas att ni tycker er ha fått ett svar på er fråga, använd annars gärna kommentarfunktionen nedan så kan jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare