FrågaAVTALSRÄTTGåva14/10/2017

Kan mina föräldrar överlåta fastigheten och ändå behålla lånen?

Hej,

Mina föräldrar äger ett hus med ett gemensamt lån. Skulle det vara möjligt att skriva huset på mitt och min systers namn, med att mina föräldrar behåller lånet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är fullt möjligt att dina föräldrar överlåter fastigheten till dig och din syster och behåller lånen. Jag börjar med att förklara hur detta fungerar, för att sedan redogöra för hur ni ska gå tillväga.

Överlåta fastighet, men behålla lånen

När en fastighet belånas innebär det att den panträtt som belåningen innebär kvarstår. Det innebär alltså att fastigheten är en säkerhet för banken att lånet som givits ut återbetalas. Det spelar därför ingen roll på vem lånen "står på", utan den är kopplad till fastigheten. Att överlåta fastigheten och behålla lånen är fullt möjligt, men om dina föräldrar inte skulle kunna betala lånen innebär det på sin spets att du och din syster kan bli av med fastigheten om banken väljer att sälja då skulden är kopplad till fastigheten. Banken brukar dock vilja att man flyttar över lånet till förvärvaren, men det finns inget krav på det.

Hur går ni tillväga?

För att en överlåtelse av fastighet ska ske måste du och din syster ansöka om lagfart hos Lantmäteriet, vilket visar att ni är nya ägarna. Tillsammans med lagfarten måste det kunna visas att ni förvärvat fastigheten från era föräldrar och att ni därmed är de nya ägarna. Då måste dina föräldrar upprätta ett gåvobrev. För att gåvobrevet ska vara giltigt ställs vissa krav. Jag föreslår att dina föräldrar följer en av Lawlines tidigare rådgivares förslag på hur ett gåvobrev kan utformas här.

Behöver ni hjälp med att upprätta gåvobrev kan dina föräldrar kontakta våra jurister på http://lawline.se/boka

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare