Kan min tidigare psykiska ohälsa påverka en vårdnadstvist?

Jag och min sambo har nu varit tillsammans i tio år och har även två barn tillsammans. Vi har dock inte haft det vidare bra tillsammans på många år och jag har kommit till insikt med att vi rent av måste gå skilda vägar. Vi har testat allt, försökt i många år men inget blir bättre, bara tvärtom egentligen... nu till mitt dilemma och min rädsla.. när jag var yngre (14-20 år) så hade jag problem till och från med både depression och anorexi och det jag undrar är om min sambo skulle kunna använda sig utav det emot mig i en eventuell vårdnadstvist... Jag har behandlats och ätit mediciner så det finns registrera i form av journaler... jag har ingen psykisk ohälsa idag, men kan det gamla påverka? Har börjat förstå att min sambo är duktig på manipulation och alla avgudar honom så givetvis orolig att han ska lyckas charma in sig även i den här frågan... (tänker inte ens ta upp separationen med honom om det finns minsta risk att jag förlorar mina barn!!!)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När man ska avgöra hur vårdnaden av barnen ska se ut finns det två olika sätt som gör att den ena föräldern får ensam vårdnad, antingen genom att föräldrarna kommer överens om att den ena föräldern ska ha ensam vårdnad eller genom dom. Eftersom din fråga gäller hur dina gamla problem kan påverka en eventuell vårdnadstvist kommer jag inte gå in på det första sättet.

Det är tingsrätten som i första hand fastställer vem som ska ha ensam vårdnad om barnen. Om båda föräldrarna yrkar ensam vårdnad för egen del måste tingsrätten bestämma att en av dem ska få ensam vårdnad. Om någon av föräldrarna yrkar att tingsrätten ska bestämma att den gemensamma vårdnaden ska bestå kan tingsrätten döma till gemensam vårdnad mot den andras vilja. Den utgångspunkt som tingsrätten förhåller sig till är att gemensam vårdnad är det bästa för barnen och det är endast i speciella situationer som domstolen ger ensam vårdnad till den ena föräldern.

När tingsrätten ska avgöra ifall den gemensamma vårdandaden ska upplösas utgår man huvudsakligen från två grunder. Den första grunden är att det föreligger samarbetssvårigheter mellan föräldrarna. Ett exempel på detta är när konflikten mellan föräldrarna är så svår och djup att det är omöjligt för dem att samarbeta i frågor som rör barnen. Den andra grunden är att någon av föräldrarna är olämplig som vårdnadshavare samt att detta påverkar barnen negativt. Exempel på detta är när den ena vårdnadshavaren har svåra alkohol/narkotikaproblem, är svårt psykiskt sjuk, misshandlar barnet eller utsätter barnet för sexuella övergrepp.

Min bedömning utifrån förutsättningarna i din fråga är att dina gamla problem inte bör påverka bedömningen i en eventuell vårdnadstvist. Detta grundar jag på att du säger att du inte lider av några psykiska problem idag och att det endast är i extrema fall som tingsrätten bedömer en förälder vara olämplig som vårdnadshavare.

Om du känner att du är i behov av ytterligare rådgivning är du välkommen att använda dig av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare