Kan min sambos hus bli enskild egendom så att mitt särkullbarn inte ärver något av detta?

Min sambo har byggt sitt hus långt innan vi träffades. Vi har två barn ihop och jag har ett barn sen tidigare. Om jag och min sambo gifter oss, vad händer om jag senare går bort? Kan man skriva att min sambo/blivande makes hus är enskild egendom och undvika att min dotter ärver något i Detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du och din sambo skulle gifta er och du senare går bort ska ni göra en bodelning mellan er (1 kap 5 § och 9 kap 1 § ÄktB). I en bodelning ska ert giftorättsgods ingå och delas lika mellan er (10 kap 1 § och 11 kap 3 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte har gjorts till enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). Detta innebär din sambos hus per automatik är giftorättsgods och ska delas lika mellan er då du går bort. Din halva av huset ärver sedan din dotter tillsammans med era två gemensamma barn (2 kap 1 § ÄB).

Det går dock, som du nämner, att göra giftorättsgods till enskild egendom istället. Sådan egendom ska inte ingå i bodelningen utan tillfaller någon av makarna direkt. Om ni skulle göra huset till din sambos enskilda egendom kommer detta alltså inte att delas lika mellan er. Detta innebär också att din dotter inte kan ärva något av huset. Hon kan bara ärva sådant som blivit ditt genom bodelning, din enskilda egendom eller sådant som tilldelas henne genom testamente.

Egendom kan göras till enskild egendom på lite olika sätt. Det mest lämpliga för er vore att skriva ett äktenskapsförord mellan er där ni skriver att huset ska vara din sambos enskilda egendom (7 kap 3 § ÄktB). Detta ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. Det krävs ingen bevittning. Äktenskapsförordet ska sedan skickas in och registreras hos Skatteverket. När äktenskapsförordet getts in till Skatteverket är det giltigt och huset utgör enskild egendom istället för giftorättsgods vid en framtida bodelning. Detta innebär att det inte delas lika mellan er utan går "direkt" till din sambo. Även blivande makar kan teckna ett äktenskapsförord, man måste alltså inte redan vara gifta. Ett sådant äktenskapsförord blir giltigt dagen de gifter sig, om det getts in till Skatteverket minst en månad före giftemålet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare