FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/10/2017

Kan min sambo ta saker från mig efter bodelning?

Hejsan! I april detta år blev bodelning med min före detta sambo färdig. Vi har ett gemensamt barn på 1 år som han hitills inte haft något umgänge med. Han betalar underhållsstöd till försäkringskassan. Nu vill han börja ha dottern några timmar varannan vecka och vill därmed ha vagnen som han var med att betala innan dottern föddes, vilket innebär att jag då måste skaffa en ny. Min fråga är; har han rätt att ta saker från mitt hem efter att bodelning är klar? Även om nu vagnen tillhör vårt gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboegendom som du genom bodelning fått på din lott tillhör dig. Du är alltså ägare till den egendom som du erhållit genom bodelning, oavsett om din sambo helt eller delvis betalat för den. Sådant som inte utgjort samboegendom, och därmed inte ingått i bodelning, bestämmer dess ägare över (dvs den eller de som köpt egendomen).

Har barnvagnen tilldelats dig genom bodelningen har din före detta sambo ingen rätt att ta den från dig. Skulle den inte utgjort samboegendom bestämmer ni tillsammans hur barnvagnen ska användas, eftersom ni köpt den tillsammans. En lösning vore då att en av er "köper ut" den andre till ett belopp som motsvarar värdet av vad den denne betalat.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare