FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/03/2017

Kan min sambo göra anspråk på min bostad?

Om jag och min sambo separerar, vad gäller då ?

För några år sedan köpte jag ett hus. Jag lånade pengar av sambon till husköpet, men inga papper skrevs.

Hela köpet gjordes i mitt namn.

Kan han göra anspråk på huset vid ev separation?

Min avsikt är naturligtvis att betala tillbaks det jag lånat, även om ingenting finns skrivet.

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos gäller sambolagen, vilket innebär att allt ni köpt för gemensamt bruk (både saker och bostäder) delas lika mellan er vid en eventuell separation, detta framgår av sambolagen 3§, och 14§. Jag uppfattar det som att du har köpt huset för ert gemensamma bruk, dvs med avsikt att ni båda ska bo i huset. Det betyder att han har rätt till halva huset enligt sambolagen 3§ och 14§. Eftersom ni inte skrivit papper på lånet mellan dig och din sambo men du ändå tänkt betala tillbaka detta så ska du räkna av denna skuld på huset innan det delas lika mellan er, sambolagen 13§. Detta innebär att du ska räkna bort de pengar du lånat av din sambo samt andra eventuella skulder på huset innan ni delar.

Ni kan självklart komma överens om annat genom att skriva ett samboavtal (ett avtal som reglerar vem som äger vad vid separation), så jag rekommenderar dig starkt att prata med din sambo och diskutera hur ni vill lösa bodelning vid en eventuell separation. Jag rekommenderar er att skriva ett samboavtal eftersom det underlättar mycket och kan hjälpa till att undvika onödigt bråk angående bland annat bostaden, men också lånet av pengarna vid eventuell separation. Vill ni ha hjälp att upprätta ett samboavtal själva kan ni göra det här, eller om ni vill ha juridisk rådgivning och hjälp av en jurist att upprätta ett sådant kan ni göra det här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare