FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/01/2018

Kan min man adoptera mitt barn? Hur går man tillväga?

Hej

Vi har träffats sommar 2006 och blivit sambo direkt efter.

Vi är även gifta sedan sommar 2016 . Min man har uppfostrat min dotter sedan dess, i 12 år nu. Hon fyller 13 år till sommar. Född 2005.

Min dotters biologiska pappa lever i ett annat förhållande och har ej träffat henne på flera år. Innan har vi varit uppe i tingsrätten angående umgängesrätt vilket han har fått beviljat ( beslutet har löpt ut för flera år sedan ) dock misskötiti träffen rejält. Jag har raperter från familjerättens kontakt person där det framstår hur oansvarig och oseriös han har varit gentemot min dotter. Min dotter känner knappt honom och kallar min man förmpappa sedan hon börjar prata.... Jag har ensamvårdnad om henne. Kan min man adoptera henne? Hur går jag till väga i så fall? Kontakta vem?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att man vid adoption måste ha samtycke från båda biologiska föräldrarna, föräldrabalken 4:5a 1st. Då din dotters biologiska far inte har vårdnaden om dottern behövs dock inte hans samtycke, föräldrabalken 4:5a 2st. Även om hans samtycke inte krävs då han inte har vårdnaden bör han höras innan adoption äger rum. Eftersom din dotter fyllt 12år måste hon dessutom själv ge samtycke till adoptionen, föräldrabalken 4:5.

Domstolen ska också bedöma om det är lämpligt med adoption. Är det till fördel för barnet ska tillstånd ges, föräldrabalken 4:6. Utifrån din beskrivning av relationen till dotterns biologiska far och din man anser jag att adoption verkar vara lämpligt.

För att genomföra adoptionen ska ni lämna in en ansökan till tingsrätten och betala en ansökningsavgift. Det finns ett antal saker som ska vara med i ansökan:

Sökandens namn, personnummer, telefonnummer och adress samt eventuellt e-post adress.anledningen till adoptionenuppgifter om någon lovats vederlag för adoptionen eller om det avtalats om bidrag till barnets underhålluppgifter om efternamnet som barnet ska få eller om det ska behålla det befintligansökan ska vara undertecknad av den som vill adoptera.

Du kan läsa mer om dessa punkter och vad de innebär på http://www.domstol.se/Familj/Adoption/Nationell-adoption/.

Domstolen kommer sedan att begära ett yttrande från socialtjänsten, som ska utreda om adoptionen är till barnets bästa.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Sofia HolgerssonRådgivare