FrågaFAMILJERÄTTFaderskap18/09/2017

Kan min frus exman ta ifrån mig mitt fastställda faderskap?

Hej!

Jag är gift med en kvinna och fick två barn med henne. Plötsligt efter två år berättade min fru att barnen är inte från mig. Hon säger att barnen är från en annan person (hennes tidigare Xman ) och nu vill han ha faderskap till de två barnen. Sista månaden gick han till familjrätten och kräver faderskap och näste vecka ska göra han med barnen DNA-test för att få veta till vem tillhör barnen.

Så, Jag undrar vad som är nästa åtgärd och om historien är sann? Kommer han få faderskap omedelbart efter undersökningen (DNA) eller finns det andra åtgärder/ förfaranden för att få sitt faderskap! T.ex. att kräva tillstånd från domstolen? Och hur länge tid tar det till att han får faderskap ?

Tack ska du ha.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det har din fru fött två barn under tiden ni varit gifta. Du undrar nu om det din frus ex. man påstår stämmer och vilka möjligheter han har att överta faderskapet till barnen.

När en gift kvinna föder ett barn blir mannen i äktenskapet barnets rättsliga fader (1 kap. 1 § föräldrabalken). Detta kallas för faderskapspresumtion.

Domstolen kan häva ett faderskap om det efter ett DNS-test skulle framgå att någon annan är barnets biologiska far (1 kap. 2 § föräldrabalken). Det finns dock regler som anger vilka som har möjlighet att väcka talan om hävning av ett faderskap som fastställts genom faderskapspresumtionen.

Det är endast du, den fastställda fadern, eller barnen som kan väcka en talan för att häva ditt faderskap (3 kap. 1-2 § föräldrabalken). Din frus exman kan alltså inte väcka talan i domstol för att häva ditt faderskap. Han kan inte heller begära att ett DNA-test utförs om inte alla går med på det frivilligt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare