Kan min bror verkligen få 3/4 av vår fars kvarlåtenskap?

Vi är två syskon . Far är död och mor är nu också död. Kan man testamentera bort kvarlåtenskapen till bara den ena av barnen ? Jag kommer att få en fjärde del alltså laglotten . Övriga 3/4 går till min bror. Är detta lagligt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Bröstarvingarna (avkommor i rakt nedstigande led från den avlidne) till en avliden har en oinskränkt rätt att få ut laglotten, vilket är 1/2 av kvarlåtenskapen. Dessa 1/2 av kvarlåtenskapen delas sedan på antalet bröstarvingar, i ditt fall får du, precis som du säger ut 1/4. Den övriga halvan som inte ingår i laglotten får disponeras via testamente på vilket sätt den avlidne behagar. Det innebär att det är fullt lagligt att testamentera den halvan som inte berörs av laglotten till din bror som då ger honom 3/4 av kvarlåtenskapen.

Mikael JonassonRådgivare