Kan man upphäva eller ändra legat efter testators död?

Vår mor efterlämnade vid sin död ett bevittnat legat för att ge mig och min bror en lika stor summa var, innan resten av arvet fördelades, detta som tack för våra tjänster och ekonomiska bidrag till henne. Min bror ville riva legatet då han ansåg sig ha rätt till en större summa än jag, tvärt emot vår mammas önskan. Jag gick inte med på detta och vi är nu osams sen en tid tillbaka. Vem av oss har rätt? Kan man upphäva eller ändra ett legat till sin egen fördel?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ett legat är ju ingenting annat än egendom man tilldelas genom en testamentsbestämmelse. Det rör sig alltså vad jag förstår om att er mor har testamenterat en summa var åt er, och nu när hon har avlidit skall legaten utgå.

Givetvis kan inte din bror ändra på vad er mor har testamenterat. Han kan varken höja sin summa eller på något annat sätt påverka legatet. Inte ens tillsammans skulle ni kunna ändra på vad som är testamenterat. I praktiken kan man naturligtvis förstöra ett testamente så att dess existens inte kan bevisas, men jag kan inte se att det skulle kunna gynna din bror.

Kort sagt är det vad er mor har testamenterat som gäller, och det går inte att ändra på det i efterhand!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare