Kan man undvika att gåva till bröstarvinge räknas som förskott på arv?

Hej!

Min morfar vill ge mig cirka 1000 kr i månaden under min studietid. För att sedan ge min bror detsamma när han studerar. Problemet är att varken min mor (som är ensambarn) eller jag vill förklara för honom att det kommer bli orättvist och svårt att fixa om min morfar går bort.

Som jag har förstått det ses gåvor till barnbarn inte som förskott på arv och kommer därför inte blir rättvist mellan mig och min bror längre fram. Även om mamma skulle skriva att min bror skulle få detsamma som gåva av henne i framtiden skulle det kunna avräknas mot mitt och min brors framtida arv ändå.

Är enda alternativet att jag ger min bror hälften av pengarna direkt, sätter mig i skuld till honom eller hur ska vi göra?

Han är inte myndig och många år yngre än mig så vill inte att det ska bli någon osämja mellan oss i framtiden.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är ju naturligtvis en ganska svår situation eftersom det rör så känsliga frågor. Du har hursomhelst helt rätt i att gåvor till barnbarn i princip inte räknas som förskott. Så länge er mamma lever, är det ju inte ni som står på tur att ärva. Av detta följer ju dock också att det juinte är ni som ärver direkt efter er morfar (så länge han inte har testamenterat till er), utan det är er mor som är den ensamma arvingen (2 kap. 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637). I arvet efter henne spelar naturligtvis er morfars tidigare gåvor inget roll i vilket fall som helst.

Förslaget att din mamma betalar ut pengar till din bror ifall er morfar hinner avlida innan hans studietid är dock en bra lösning på problemet. Även om huvudregeln är att en gåva räknas som förskott enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken, gäller inte detta om gåvogivaren aktivt har uttryckt att det inte skall räknas som förskott. Det gäller förstås att ha bevis på detta, men om er mor skriver ned på ett papper att "De 1000 kr som X får i månaden under sin studietid skall inte utgöra förskott på arv." och undertecknar skall det inte vara några problem!

Jag hoppas att svaret kommer till användning! Om du undrar något mer är det bara att återkomma.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare