FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/01/2014

Kan man tvingas betala underhåll?

Hej! Jag undrar kring underhåll. Jag och min man skilde oss för 2 år sedan och barnen är bara varannan helg hos mig. Min man tjänar 100% mer än mig men ändå så tycker han att jag ska betala underhåll. Vi sålde vårt gemensamma hus (som mannen bodde kvar i i ett år!) förra året med förlust...:(!! jag kan verkligen inte betala underhåll med min lilla lön och denna förlust. Vad säger lagen - kan jag tvingas betala? Och vad händer om jag inte kan? Jag flyttade tilbaks till Finland förra året men man och barn bor i Sverige (utom när de kommer hit/ eller jag dit). Mvh Tiina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline.

I sammanhanget skall först klargöras att föräldrar enligt 7 kap 1§ föräldrabalken tillsammans skall svara för underhåll åt barnet med hänsyn till vad som är skäligt för barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Enligt 7 kap 2§ föräldrabalken ska en förälder uppfylla sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om föräldern (1) inte har vårdnad om barnet och inte heller varaktigt bor med barnet eller (2) har vårdnad om barnet men barnet inte varaktigt bor hos föräldern.

Att varaktigt bo med barnet anses föreligga även vid växelvis boende. Växelvis boende betyder inte nödvändigtvis 50% hos vardera, utan en enskild bedömning måste göras från fall till fall där hänsyn kan tas till andra faktorer, exempelvis om barnet har ett ''hem'' hos båda föräldrar och övrig vistelsetid.

Eftersom barnen endast är hos dig varannan helg så uppfyller detta förmodligen inte kraven för växelvis boende, även om en enskild bedömning måste göras. I det fall det är att anse att barnen inte bor växelvis boende mellan er, utan endast varaktighet hos din ex. man så har du således en skyldighet att uppfylla din underhållsskyldighet genom att utge underhållsbidrag. Se 7 kap 2§ föräldrabalken.

Din betalningsförmåga bedöms utifrån reglerna i 7 kap 3§ föräldrabalken. Du får förbehålla dig ett visst belopp såsom exempelvis för vanliga levnadskostnader, boendekostnader och i vissa fall för make eller annat hemmavarande barn. Ett schablonbelopp för vanliga levnadskostnader är 120% av prisbasbeloppet enligt 2 kap 6-7 §§ försäkringsbalken och utgjorde 2013 53 400 kr.

I det fall du inte kan betala underhållsbidrag, så utgår stöd från staten, men du kan bli retroaktivt betalningsskyldig till försäkringskassan. Genom att du får betala tillbaka hela eller delar av det belopp som har utgått i underhållsstöd. Se 17 kap 2§ socialförsäkringsbalken.

För att sammanfattande svara på din fråga. Din underhållsskyldighet undandras inte beroende av vad din ex. man tjänar, utan du har såsom förälder en underhållsskyldighet. I det (troliga) fall att ett växelvis boende inte föreligger så har du således en skyldighet att utge underhållsbidrag. Om du inte kan betala ett underhållsbidrag så utgår underhållsstöd från försäkringskassan, men du kan bli retroaktivt betalningsskyldig.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare