FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2015

Kan man "tvångsköpa" den andra ägarens andel av ett hus?

Jag vill köpa ut min sambo men hon vägrar, vi äger båda huset men det är jag som har betalat varje månad och för banken är det helt okej att jag tar över huset. Men hon vill sälja, måste jag köpa huset igen eller finns det något annat sett att gå till väga? Hon vägrar låta mig köpa ut henne och vill sälja, medans jag vill bo kvar..

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det blir naturligtvis en svår situation när två tillsammans äger ett hus och inte är överens om ifall det skall säljas eller inte. I frågan talar du om din sambo, men att döma av frågan antar jag att det rör sig om din före detta sambo. Om det nu ändå inte skulle vara så, kan det vara bra att veta att 23 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376#R5) ställer krav på att båda sambor samtycker om den gemensamma bostaden skall säljas, så länge den gemensamma bostaden räknas som samboegendom enligt 3 § samma lag. Kravet är att bostaden inskaffades för att användas tillsammans, och eftersom ni äger huset tillsammans är det väl sannolikt att det är på det sättet. Detta skulle alltså innebära att ingen av er utan samtycke från den andra kunde sälja sin andel i huset.

Om ni å andra sidan inte längre är sambor, finns det i varje fall ingen direkt möjlighet för din sambo att tvinga dig att sälja din del av huset. Hon kan alltså inte själv sälja huset i dess helhet. Däremot har hon - och, i och för sig, du själv - eftersom huset är samägt, möjlighet att enligt 6 § Samägandelagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) ansöka hos domstol om försäljning på offentlig auktion. I så fall gäller försäljningen både hennes och din andel i huset; ett slags tvångsförsäljning. I så fall vore det dock i och för sig möjligt för dig att köpa huset (vilket i princip bara skulle innebära att du köpte din sambos andel), men naturligtvis finns det inga garantier för vad priset skulle bli. Tyvärr finns det heller inget direkt sätt för dig att få överta din sambos andel om hon vägrar sälja den till dig, men ett utköp er emellan skulle väl vara det smidigaste och billigaste sättet att hantera situationen.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare