Kan man testamentera sitt hus till ett av två barn?

Hej! En konstig o kanske hemsk fråga, men beror på vissa privata omständigheter.

Kan min man o jag testamentera vårt hus som enskild egendom till ena barnet? Vi har två gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel får man testamentera precis som man önskar, det finns egentligen inte så mycket regler för hur man måste göra (förutom vissa formkrav på själva testamentet). Det enda man man bör ha i åtanke är att ens barn alltid har rätt att ärva minst laglotten. Barnens laglott kan man alltså aldrig testamentera bort, resterande kvarlåtenskap får man göra vad man vill med.

Ett barns laglott är hälften av arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Arvslotten är vad barnet skulle ha ärvt om det inte funnits något testamente. Du nämner i din fråga att ni har två stycken barn och jag utgår i mitt svar från detta, om det skulle finnas särkullbarn skulle beräkningarna bli lite annorlunda. Om ni inte skriver något testamente kommer era två barn att ärva hälften av kvarlåtenskapen var, det vill säga 50 %. Detta utgör alltså deras arvslott. Laglotten är som sagt hälften av arvslotten, i detta fall blir den 25 %. Era två barn har alltså ALLTID rätt till minst 25 % var av kvarlåtenskapen om ni skulle gå bort. Ni har alltså 50 % (100 % - 25 % - 25 % = 50 %) som ni alltid får göra vad ni vill med, det vill säga testamentera bort. Om ni skulle vilja testamentera dessa 50 % till något av era barn kommer detta barn totalt att få 75 % (50 % + 25 %) och det andra barnet 25 %.

Det är med andra ord möjligt för er att testamentera huset till ett av era barn. Om detta hus utgör mer än 75 % av er totala kvarlåtenskap kommer dock det andra barnet ha rätt att kräva en del av huset för att komma upp i sina 25 % av kvarlåtenskapen, det vill säga få ut sin laglott. För att ett barn ska få rätt till sin laglott krävs det dock att hen faktiskt påkallar jämkning av testamentet inom 6 månader från att man blivit delgiven testamentet (7 kap 3 § ÄB). Om barnet inte gör detta kommer testamentet att gälla som det är skrivit och barnet förlorar då sin rätt till laglotten. OM hen påkallar jämkning inom rätt tid får barnet bara rätt till så mycket som krävs för att komma upp i just 25 % av kvarlåtenskapen (laglotten).

Det går även bra att skriva att den egendom man testamenterar bort ska utgöra testamentstagarens enskilda egendom.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare