Kan man testamentera bort sin frus arvsrätt?

Kan man testamentera bort sin fru..jag har två barn ??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du ifall du kan testamentera bort din efterlevande makes arvsrätt. Du har två barn och jag förstår inte riktigt om du vill testamentera din egendom till dem eller till en utomstående person. Jag kommer att använda mig av ärvdabalkens (ÄB) bestämmelser i mitt svar.

Kan du testamentera bort din makes arvsrätt?
Utgångspunkten är att du kan förfoga över din egendom hur du vill, däribland även testamentera bort den på det vis du vill. Det finns dock vissa skyddsregler för efterlevande maken. Den s.k basbeloppsregeln anger att den efterlevande makens värde på egendom ska överstiga 4 gånger prisbasbeloppet innan ett testamente realiseras, 3 kap. 1 § 2 stycket ÄB. Det innebär att om den efterlevande makens enskilda egendom och/eller egendom som hon erhöll vid bodelningen överstiger 4 prisbasbelopp så får du testamentera bort allt. Prisbasbeloppet för 2018 ligger på 45 500 kr.

Barnens rätt
Som sagt förstod jag inte om du ville testamentera bort all egendom till förmån för dina barn eller inte. Jag vill bara uppmärksamma dig på att barn alltid har rätt till sin laglott. Barns laglott utgör hälften av arvslotten, 7 kap. 1 § ÄB. Om du testamenterar egendomen till andra än barnen kan dina barn påkalla jämkning och genom den vägen få rätt till sin laglott.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare