Kan man testamentera bort barns arv?

Hej, min exfru gick nyligen bort. Hon hade en ny sambo men inga gemensamma barn. Vi har två gemensamma barn. Jag har nu fått kopia på ett testamente dör det stor att hennes sambo skall ärva hennes halva av deras bostadsrätt? Har inte barnen rätt till denna halva oavsett?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Man kan inte testamentera bort sina barns laglott. Laglotten utgör halva arvslotten, dvs hälften av det arv som barnet skulle få om inget testamente fanns (se ärvdabalken 7 kap. 1 §). Om det ändå skrivs ett testamente som undantar barnens arvsrätt kan bröstarvingar begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott (se ärvdabalken 7 kap. 3 §).

I ert fall är barnens arvslott varsin hälftendel av mammans del i bostadsrätten (= 25 % per barn), 12,5 % av denna del utgör laglotten och den delen kan inte testamenteras bort. Om barnen är omyndiga kan vårdnadshavare begära jämkning av testamentet åt barnen.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare