Kan man testamentera bort allt utan att barnen får något?

Min far är den enda far jag vet som inte vill testamentera ngt till sitt enda barn = jag. Jag har aldrig legat honom till last, aldrig lånat pengar av honom, ingenting. Jag är ej uppvuxen med honom utan träffadehonom för första ggn när jag var 15 och jag är idag 47. Talade med honom igår och han har 8 veteranbilar av värde som han nu testamenterat genom legatbrev till en ung kille han inte är släkt med men som i hans ögon skulle "ta vara på bilarna så de lever vidare", ngt jag inte kan. Han sa att han gjort detta hos en "slipad" advokat och på så sätt by-passat bröstarvingerätten för mig, dvs jag kommer inte få något för förutom dessa bilar har han inget av värde, ingen fastighet och inga besparingar kvar. Har försökt läsa på men för krånglig svenska, men jag förstår så mkt som att legaten går in som enskild gåva före arvsskiftet görs. Så är det så: att jag, hans enda dotter (hans enda barn öht) nu inte har någon bröstarvingesrätt kvar pågrund av legaten? Det är alltså fyllt möjligt för honom att testamentera bort allt av värde till ngn annan och kringgå bröstarvingerätten? Jag har påpekat för honom hur stört det här är (hans vänner har påpekat samma sak) men han säger att han vill göra han vill för sina sur förvärvade pengar och att hans kompisar ställt upp på honom mer än jag gjort. Ehh....han ville inte ha mig öht och det var jag som kontaktade honom och försökt ha en relation. Är det kört för mig?Finns det ingen möjlighet att överklaga det här när han är borta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din far har rätt att testamentera bort sin kvarlåtenskap till vem han vill. Men som bröstarvinge har du alltid rätt att få ut din laglott (7 kap. 3 § 2 st. ärvdabalken). Laglotten utgör hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer bröstarvingen (7 kap. 1 § ärvdabalken). Din laglott utgör alltså hälften av vad allt din far äger, även hälften av bilarna. Denna går inte att testamentera bort.

För att du ska kunna få ditt arv kan du som bröstarvinge påkalla jämkning av testamentet, eftersom detta inkräktar på din rätt till laglotten (här). Jämkning sker efter att din far avlidit.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare