Kan man ta del av arv innan arvlåtaren dör?

Hej!

Min morfar har ägt ett radhus som är väldigt värdefullt, han har tre barn varav ett har gått bort som är min mamma, vilket innebär att jag har två mostrar vid liv. Den ena står nu sen snart 3år tillbaka som ägare till huset och jag tar ju min mammas plats som bröstarvinge och då tänkte jag fråga hur det blir med min arvslott då min ena moster står som ägare på huset just nu och om jag kan kräva ut något redan nu? Eller står jag med rumpan bar?

Mvh

Daniel

Lawline svarar

Hej Daniel! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken
Alla de regler som reglerar arv kan du läsa i Ärvdabalken (ÄB), du kan hitta den här. Precis som du säger så träder du in i din mammas ställe och får direkt hennes del av arvet då hon gått bort, se 2 kap. 1 § ÄB. När din morfar dör så kommer du och dina två mostrar dela lika på din morfars kvarlåtenskap.

Gällande huset så har du tyvärr inte rätt att kräva ut pengar ur huset idag. Det som däremot är av vikt är huruvida din moster fått huset i gåva av din morfar. Huset kommer då att räknas som förskott på arv och värdet av huset kommer sedan dras av från din ena mosters arvslott, se 6 kap. ÄB. Om huset inte är att anse som en gåva till din moster, utan att hon bara bott i det, så kommer värdet av huset delas mellan er tre, tillika resterande kvarlåtenskap.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare